بعد أزمة حلا شيحا وتامر حسني بيان شديد اللهجة من نقابة المهن التمثيلية

تامر حسني وحلا شيحة من فيلم مش انا
تامر حسني وحلا شيحة مع فريق عمل فيلم مش انا يحتفلان بانتهاء التصوير
تامر حسني وحلا شيحة مع فريق عمل فيلم مش انا يحتفلان بانتهاء التصوير
تامر حسني وحلا شيحة من فيلم مش انا

في بيان شديد اللهجة، وضعت نقابة المهن التمثيلية في مصر، حداً للأزمة التي نشبت بعد تبرّؤ الفنانة المعتزلة والعائدة ثم المعتزلة من جديد حلا شيحا من فيلم "مش أنا" مع الفنان تامر حسني، وغضبها من طرح كليب الأغنية الذي يحتوي على مشاهد رومانسية.
ومن دون تسمية حلا، انتقدت النقابة في بيانها اعتبار بعض الفنانين أن اعتزال الفن توبة، مؤكّدة أنّ مجلس إدارتها "يعلن رفضه التام لكل محاولات العودة بنا للوراء بنشر الفكر الظلامي الذي عانى منه المجتمع المصري طوال عقود، سواء عبر الصفحات العامة بالوسائط الإلكترونية أو الصفحات الخاصة لمن يعتزلون الفن تحت غطاء التوبة، وكأن الموهبة التي منحها الله للمبدعين خطيئة".

وتابع البيان أن النقابة "لن تقف ساكتة أمام محاولات تشويه الفن والإبداع، الذي يعد أحد المؤشرات الثقافية لتطور الرؤية في المجتمعات المتحضرة".

وشدّدت النقابة على الدعم الكامل للإبداع والمبدعين في كافة الفنون عامة والمهن التمثيلية خاصة، مشيرة إلى أنّ "خروج البعض من دائرة الفن وعودتهم المتكررة له إنما تعبر عن تذبذب فكري ورؤية ربما تحكمها مصالح شخصية، وهي حالات نادرة ولا تعبر إلا عن ذاتها"، في إشارة إلى حلا التي اعتزلت بعد زواجها الأوّل وارتدت الحجاب، ثم خلعت الحجاب بعد طلاقها وعادت إلى الفن، ثم عادت وتزوّجت واعتزلت من جديد وفي جعبتها فيلم قيد العرض.

وتابع البيان الذي حمل توقيع نقيب المهن التمثيلية أشرف زكي: "يهيب مجلس نقابة المهن التمثيلية بمقاطعة هذه الصفحات التي يريد أصحابها أن يعودوا برؤيتنا الثقافية للمربع صفر في رجعية جديدة لا تستهدف سوى مصالح خاصة على حساب المصلحة العامة لهذا الوطن الذي لا ولن يبتلع طعم التشدد الذي أفضى للعنف والفوضى".

 

تفاصيل الأزمة

وكانت المشكلة قد بدأت عندما قامت الفنانة حلا شيحة بتوجيه رسالة عتاب طويلة لزميلها تامر حسني، اتهمته فيها بالإخلال باتفاق حصل بينهما، يقضي بحذف المشاهد الرومانسية من فيلمهما الأخير "مش أنا" مراعاة لظروفها الحالية كسيدة متزوجة من داعية إسلامي، وقالت أن ما حدث "لا يرضي الله" وانها تابت عن تقديم مثل هذه المشاهد.

وقالت حلا في رسالة العتاب تعليقاً على نزول كليب ترويجي للفيلم: انا اتفاجئت جدا ًبنزول كليب يجمع فيه مشاهد متفرقة من الفيلم و في ايام ذي الحجة ايام مباركة و خصوصاً بعد اخر بوست نزلته و وضحت فيه انا ايه.

وتابعت قائلة: واتفاجئت اكتر خصوصا ًبعد وعد تامر حسني ليا وتأكيده انه حيحترم رغبتي و بعض الطلبات اللي طلبتها منه بكل احترام وود الصيف اللي فات و أكد لي انه حيحترم رغبتي..

وواصلت العتاب بقولها: احنا يمكن نجحنا بمقايس الدنيا بس صدقوني بمقاييس ربنا احنا لم و لن ننجح أنا عارفة ومتأكدة ان زملائي جواهم خير بس للاسف فتنة الشهرة و النجاح مش بتخلينا نشوف ونقيس الامور صح.

تابعت: بتكلم من قلبي الكليب ده ميرضيش ربنا و انا عيطت لاني شفت نفسي في المشاهد دي .. دي كانت زلة نتيجة ظروف مريت بيها و كلنا بنغلط و لازم نغلط علشان احنا بشر بس المصيبة اننا بنغفل و بننسى..

وواصلت قائلة: انا مش حتكسف من حد انا تبت من المشاهد دي و هي لا تصح و انا غلطت و بصلح و اهم حاجة ان ربنا يرضى عني لان في الاخر ده اللي حينفعنا مش الشهرة و لا النجاح لا هو مش نجاح أصلا علشان النجاح الحقيقي حاجة تانية خالص احنا اغلبنا ناسينها الا القليلين منا.

وقالت: الفن لو بيخلينا نبعد عن منهج ربنا و منبقاش قدوة لولادنا يبقي باطل و ميبقاش فن، احنا كلنا عندنا امتحان في الدنيا دي و حابة افكرك بالفيديو ده يا تامر اللي قولت فيه انا مش بتمنى أموت وأنا مطرب انا دايما خايف من كده.. كلام أكيد قولته في لحظة صدق جواك وجوانا كلنا شوفه تاني يمكن يفكرك ان جواك اكيد في صراع و انا و كلنا.

حلا شيحة لـ«المجلة»: أراهن على فيلمي القادم مع تامر حسني

واختتمت رسالة العتاب قائلة: كلنا بنغلط بس المهم في الاخر نتدارك الغلط و نصلح .{إِلَّا مَن تَابَ وَءَامَنَ وَعَمِلَ عَمَلࣰا صَـٰلِحࣰا فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ یُبَدِّلُ ٱللَّهُ سَیِّـَٔاتِهِمۡ حَسَنَـٰتࣲۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا}.. الله على كلام الله وجماله يا سلام لو أصواتنا ومواهبنا كلها نستعملها في الخير عشان يبقى فن بجد.

 

رد تامر حسني

لم يتأخر تامر وسارع إلى الرد على زميلته، مؤكّداً أنه لم يكن ليعتمد أسلوب الرد عبر مواقع التواصل الاجتماعي، لو لم تقم زميلته بذلك.

وكتب رسالة طويلة لحلا جاء فيها: نهاركم جميل يا أغلى الناس الحقيقه عمري ما بتخيل إني أدخل في نقاش بالشكل دا مع زميل بحترمه و كان في بينا كل خير.

أضاف: للتوضيح بما إنك يا حلا كتبتي بوست و أشركتي الجمهور الكريم معانا بدال ما كنتي تكلميني شخصياً و نتناقش بيني و بينك، فا أنا مضطر أرد هنا برضو …. أولاً أنا عمري ما وعدتك إن الكليب مش هينزل دا محصلش اصلاً يا حلا مش أنا خالص اللي  أوعد و أخلف.

وتابع تامر: الحقيقه اني إحترمت  كلامي معاكي و وعدتك أشيل مشاهد تانيه طلبتيها و شيلتها بالفعل و شكرتيني عليها و لو حابه تفتكري المشاهد اللي اتشالت بعد اذنك روحي شوفيها في المونتاچ عند الأستاذ عمرو عاكف او كلميه يبعتهالك كلها موجوده ، و بعدين الفيلم بقاله ٣ اسابيع في السينمات و الكليب موجود جوه الفيلم هو بالنسبالك الحرام إننا ننزل الكليب على اليوتيوب بس !!  إنما الكليب يتشاف جوه السينمات عادي ؟؟؟؟ منطق غريب فعلاً يا حلا.

وأكمل تامر رسالته موجهاً أسئلة لحلا: و بعدين هو مش أنتي اللي مضيتي عقد و تقاضيتي عليه مبلغ كبير عشان الدور دا بعينه  !!!!! هو مش إنتي اللي صورتيه و مثلتيه بنفسك و بمنتهى الرضا ولاّ حد أجبرك ؟!!!!!! وللتوضيح للجمهور الكريم أنا والمخرجه الأستاذه ساره وفيق بعتنالك وكنا بنتحايل عليكي تيجي تشوفي شغلك قبل إصدار الفيلم عشان لو عندك أي ملحوظه تقوليها، ماكنتيش بتردي علينا وتليفوناتك كلها كانت بتقفل في وشنا.

وتابع قائلاً: إنتي للأسف يا حلا متعاملتيش صح مع الموقف كان لازم تهتمي بأمرك أكتر من كدا ولو كان ليكي أي طلب تاني كنت هعمله بكل حب إنما إنتي فجأه أختفيتي ومكملتيش تركيب صوتك في الفيلم ولا جيتي تتصوري عشان آفيش الفيلم أصلًا ومخليتيناش نعرف نعمل آفيش مجمع !!! وبقيتي تقفلي تليفوناتك و تكنسلي علينا كلنا و بعدين أي فيلم بيبقى ليه خطه مسبقه في الدعايه و انتي عارفاها كويس و وافقتي عليها و دا كليب رومانسي يعني معقول كنتي عايزه المنتج يشيل كل مشاهدك اللي صورتيها من الكليب و يطلعني بغني و بقول الكلام الرومانسي دا للأستاذ ماجد الكدواني مثلاً هو دا يُعقل ؟؟!!!!!

وختم تامر رسالته بتوجيه عتاب قاسٍ لزميلته وقال: أنا زعلان منك جداً يا حلا على مفردات البوست بتاعك الغير موفقه ومستحيل هرد بطريقتك اللي فيها تجريح واتهامات باطله ليا إحتراماً لحاجات كتير يمكن فايتاكي بس مش هتفوتني و على فكره انا واثق انك عارفه اني مستاهلش منك كدا و هكتفي بالتوضيح دا و ربنا يهدي الجميع و يكتبلك كل الخير اللهم آمين.

 

 

 


مقالات ذات صلة